• امروز : سه شنبه - ۱۲ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 2 July - 2024
0

میان ماه من تا ماه گردون

  • کد خبر : 104
  • ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
میان ماه من تا ماه گردون
سالیان درازی است بحکم کتابدار بودن و مصحح متون تاریخی انس و الفتی با کتابخانه مجلس دارم و هر بار با تغییر رئیس کتابخانه مجلس ناخودآگاه قلبم به طپش می افتد که این بار چه تغییری در سیاست های فرهنگی کتابخانه رخ خواهد داد؟

بازدیدها: ۵

جمشید کیان‌فر

میان ماه من تا ماه گردون
تفاوت از کرج تا بیلقان است
سالیان درازی است بحکم کتابدار بودن و مصحح متون تاریخی انس و الفتی با کتابخانه مجلس دارم و هر بار با تغییر رئیس کتابخانه مجلس ناخودآگاه قلبم به طپش می افتد که این بار چه تغییری در سیاست های فرهنگی کتابخانه رخ خواهد داد؟
آخر این را باور دارم که مدیریت در ایران قائم به فرد است نه مبتنی بر برنامه و تداوم آن . این مدیران هستند که با ریاست بر نهادی بدان نهاد اعتبار می بخشند و یا بی اعتبارش می کنند، و هربار مصداق کشتیبان را سیاست دگر آمد قلبم به درد می آید .
گاه این طپش و درد قلب نابجا و گاه حقیقت تلخی را بدنبال دارد.
بله انس و الفت این مقصر مادر زاد از زمان ریاست شادروان استاد عبدالحسین حائری شروع شد که در محضرشان بسیار آموختم.
این انس و الفت در سه مقطع منجر به هم کاری کوتاه مدت هم شد
شرح همکاری بماند برای بعد
اما ان طپش قلب و درد این روز ها بویژه بعد از مصاحبه ریاست جدید افزون شده چرا که حضرتشان گویا نیم نگاهی هم به اساسنامه کتابخانه نینداخته اند و اگر هم انداخته ، تفسیر به رای کرده و شرح. وظایف مرکز پژوهش های مجلس را خود و معاونانشان یکی گرفته اند
تحفه آنکه ماده سه اساسنامه کتابخانه بطور مشروح ذکر می کند که آثار حقوقی ، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی با تاکید بر اسلام شناسی و ایران شناسی را جمع آوری و نگهداری و ارائه خدمات به نمایندگان و…پژوهشگران داخلی و خارجی و دانشجویان و سایر مراجعین
چگونه می توان به مراجعین فرهنگی سرویس داد که چاپ آثار موجود در مخازن خطی و آرشیو سندی را کنار نهیم و در یک عبارت بگوئیم این آثار چاپ شده حتی ارزش خمیر کردن ندارد . غافل از اینکه این عبارت سخیف و مختصر توهینی است به مصححان و پژوهشگران سندی است که بالغ بر سیصد و پنجاه عنوان و قریب به پانصد جلد کتاب کارنامه معاونت پژوهشی کتابخانه مجلس و مصححان و پژوهشگران سندی است
مشکل از کجاست که ریاست جدید کتابخانه چنین خط بطلانی بر چنان کارنامه درخشانی می کشند . پر واضح است اگر ماده ۱۱ اساسنامه در انتخاب رئیس کتابخانه رعایت می شد چنین فاجعه ای هر گز رخ نمی داد.
ماده ۱۱ می گوید :
رئیس مجلس فردی برجسته از نظر علمی و مذهبی را که دارای تخصص کتابداری ، کتابشناسی و اطلاع رسانی باشد به عنوان رئیس کتابخانه و موزه و مرکز اسناد به مدت چهار سال منصوب کند .
این انتصاب در حالی صورت گرفته که خود ریاست محترم می فرمایند بر بنده ایراد گرفته اند که تخصص ندارم ولی تخصص مهم نیست . نه برادر گرامی بر شما خرده نگرفته اند بر ریاست محترم مجلس این خرده وارد است که گویا نیم نگاهی هم به اساسنامه کتابخانه نینداخته اند
خشت اول گر نهد معمار کج
طبیعی است که :
تا ثریا می رود دیوار کج
آن وقت چنین می شود که کتاب های متونی چاپ شده علوم قرآنی و دینی و فقه و اصول و تاریخ و دواوین شعرا و فهرست نگاری و پژوهش های سند و چندین عنوان نشریه پیام بهارستان و نامه بهارستان و مطبوعات بهارستان دو نشریه مهم سندی از ارزش افتاده و یا به محاق فراموشی سپرده خواهد شد، ضمن آنکه ریاست محترم زمان بی ارزش خواندن آثار بر شمرد تعریفی از ارزش دلخواه و مورد نظر خود ارائه نفرمودند.
توضیح: بیلقان نام روستائی است در کنار رود کرج در چهار یا پنج کیلومتری و کرج بر جاده کرج چالوس

لینک کوتاه : http://persianstudiesnews.ir/?p=104

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قانون ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.